Generalnie o Finansach

Sposoby na wykorzystanie 500 plus
22 kwietnia 2022

CO SĄDZIMY O SUBSKRYPCJACH ?

Coraz częściej korzystamy z różnego rodzaju subskrypcji, czasem świadomie, a czasem niekoniecznie. To co przemawia za zakupem to przede wszystkim czynnik finansowy. Korzystanie z danej subskrypcji buduje lojalność wobec firmy i zwiększa nasze wydatki na dany produkt i usługę.

W ostatnim czasie subskrypcje zyskały na popularności, chociażby dzięki usługom Netflix czy Amazon. Pojawiły się również abonamenty bankowe, na dostawę towarów czy produktów spożywczych, z których Polacy chętnie korzystają. W kwietniu br. opublikowany został raport Deloitte: "Mity i fakty usług subskrypcyjnych", który dostarcza wielu ciekawych informacji.

 

Historia.

Pierwsze modele subskrypcji miały swój początek w latach 1600-1900r. Prawdziwy boom nastąpił całkiem niedawno wraz z rozwojem cyfryzacji. Zaczęło się od prenumearaty książek, zaś dzisiaj subskrypcje są częścią naszego życia.

Historia subskrycpji

Źródło:  "Mity i fakty usług subskrypcyjnych", Raport Deloitte Digital

Najbardziej znane obecne firmy oferujące subskrypcje to Netflix, Amazon, Spotify. W Polsce wymienić można Allegro, Amazon Prime, Glovo.

 

Rodzaje subskrypcji.

Wyróżnić można trzy modele subskrypcji:

  1. Produktów – produkty konsumpcyjne jak np. dieta pudełkowa lub produkty trwałe, np. leasing/wynajem sprzętu biurowego

  2. Usług – obejmujące usługi cyfrowe, np. Linkedln Premium czy usługi tradycyjne jak np. karnet fitness.

  3. Zakupów internetowych - abonament umożliwiający darmowe dostawy, np. Allegro lub szybkie dostawy lub specjalne rabaty.

 

Wymienione modele często łączą się i mieszają, dostarczając klientom więcej korzyści u jednego dostawcy.

Typy modeli subskrypcyjnych

Źródło:  "Mity i fakty usług subskrypcyjnych", Raport Deloitte Digital

 

Preferencje klientów dotyczące subskrypcji.

Jak wynika z raportu Deloitte nie zawsze klienci mają świadomość, że korzystają z subskrypcji dokonując regularnych płatności. Dotyczy to taki usług jak: media, usługi telekomunikacyjne, ubezpieczenia.

 

Nieświadomość posiadania subskrypcji

W Polsce ok. 30% badanych nie była do końca świadoma, że usługa z której korzysta to abonament lub subskrypcja. Być może niektóre płatności (telefon, telewizja) są dla nas tak oczywiste jak czynsz czy prąd, że nie traktujemy tego jako abonament.

 

Pożądane subskrypcje i czynniki wpływające na ich wybór.

Polacy najczęściej korzystają z platform zakupowych „marketplace” (np. Allegro) lub usług telekomunikacyjnych/internetowych. Preferujemy przy tym płatności jednorazowe niż abonament, o ile jest taka możliwość. Czasem okazuje się, że płatność jednorazowa jest zbyt wysoka i bardziej opłaca się korzystanie z abonamentu.

 

Znalezienie korzyści związanych z subskrypcją, która pozwoli zdobyć nowych klientów to niewątpliwe klucz do sukcesu. Przykładem jest firma Uber, która połączyła zamawianie przejazdów z dostawą jedzenia. Subskrypcja Uber One oferuje zniżki na przejazdy oraz dostawy artykułów spożywczych. Pozwoliło to na znaczne zwiększenie ilości subskrypcji oraz promowanie usługi, która wcześniej nie cieszyła się zbytnim zainteresowaniem.

 

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na zakup subskrypcji jest aspekt finansowy. Jednak w przypadku niektórych subskrypcji istotny jest też czynnik związany z wygodą, np. brak reklam, dostawa do domu, darmowy zwrot, wydłużony czas gwarancji.

 

Czynniki motywujące do zakupu subskrypcji

Dobrym przykładem jest YouTube, który w ofercie premium umożliwił korzystanie z treści bez reklam, jednocześnie zwiększając ich ilość w wersji darmowej. W 2020r. ilość klientów korzystająca z płatnej wersji przekroczyła 30 milionów.

Wiedząc, że cena to główny czynnik, na który zwraca uwagę klient można to wykorzystać. Przykładem jest firma Allegro, która po wejściu na rynek w 2021r. firmy Amazon obniżyła cenę usługi Allegro Smart. Tym samym ich oferta stała się atrakcyjniejsza cenowo. Dzięki temu wzrosła znacznie liczba klientów korzystających z płatnej subskrypcji.

 

Subskrypcja jako program lojalnościowy.

Według badania 41% Polaków po nabyciu subskrypcji skróciło czas na korzystanie z innych podobnych usług, zaś 59% przyznało, że zaczęło wydawać więcej stając się subskrybentem.

Wpływ subskrypcji na wydatki

Coraz częściej firmy wdrażają rozwiązania, które pozwalają lepiej poznać klienta i spersonalizować usługę, jak np. SI (sztuczna inteligencja) lub ML (uczenie maszynowe). Dostrzeganie wzorców i zachowań klientów pozwala jeszcze lepiej tworzyć i dopasować usługę w odpowiednim czasie.

 

Podsumowanie.

Subskrypcje stały się popularne wśród klientów, szczególnie kiedy dostarczają produkt, usługę z widocznymi korzyściami. Często taką korzyścią jest cena, ale również wygoda. Obecnie spotkać możemy różne subskrypcje: od zakupowych, po usługowe. Wiele branż: finansowa, spożywcza, rozrywkowa, zdrowotna oferuje subskrypcje, a kolejni dołączają. Szczególnie pokolenie Z i Millenialsi są najbardziej otwarci na subskrypcje i to oni będą główną grupą docelową. Według mnie każdy klient widząc korzyść rozważy ofertę i być może dołączy do kolejnych subskrybentów.

 

 

 

Generalnie o Finansach

Polityka prywatności

Zastrzeżenia prawne:

Treść niniejszego serwisu ma charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, a zawarte tu treści są wyrazem osobistych poglądów ich autora.  Niniejszy serwis ani w całości ani w części nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa. Wszelkie decyzje finansowe i inwestycyjne podejmujesz drogi Czytelniku i Użytkowniku na własną odpowiedzialność. Dokładam wszelkich starań, aby prezentowane treści, w tym dane liczbowe, były poprawne. Jednak mogą zdarzać się błędy i z tego tytułu nie ponoszę odpowiedzialności.

Generalnie o Finansach